Δημοσιεύσεις

Από το 2010 στη Μονάδα Γλώσσας & Γραμματισμών έχουν αναπτυχθεί οι παρακάτω δημοσιεύσεις:

Deltsou, E., & Papadopoulou, M. (2016). Changing worlds & Signs of the times: Selected proceedings from the 10th International Conference of the Hellenic Semiotics Society. Volos: Hellenic Semiotics Society. http://hellenic-semiotics.gr/?p=561
Papadopoulou, M. (2016). L’évolution de la typologie de ‘la recette’ au cours d’un siècle en Grèce: des notes personnelles aux blogs culinaires. Cahiers Balkaniques, Hors série : 498-517. https://ceb.revues.org/7186
Christidou V., Dimitriou, A Nikos Barkas, N., Papadopoulou, M., & Grammenos, S. (2016). “Young noise researchers”: An intervention to promote noise awareness in preschool children.  International Journal of Baltic Science Education.
Manoli, P., Papadopoulou, M., & Metallidou, P., (2016) Investigating the immediate and delayed effects of a multiple-reading strategy instruction in elementary EFL classrooms, System
Douka, G., Motsiou, E., & Papadopoulou, M. (2014). Comprehension and Production of Non-Literal Comparisons (NLC) via Visual Stimuli in Children. Journal of Visual Literacy, 33 (2), 1-26.
Papadopoulou, M., Manoli, P., & Zifkou, E. (2014). Typography, How Noticeable Is It? Preschoolers Detecting Typographic Elements in Illustrated Books. The International Journal of Early Childhood Learning, 20 (2): 23-36
Manoli, P. & Papadopoulou, M. (2014). Reading Comprehension Practices in Greek Elementary EFL Classrooms. Journal of Applied Linguistics, 28, 29-50.
Poimenidou, M. & Papadopoulou, M. (2013). Shaping consciousness in kindergarten. Conformity to school norms through the formation of a child’s story. International Education Studies, 6 (1), 166-173.
Manoli, P. & Papadopoulou, M. (2013). Elementary EFL teachers’ familiarity with reading strategies. In the Proceedings of the 5th World Conference on Educational Studies.
Manoli, P. & Papadopoulou, M. (2012). Greek Students' Familiarity with Multimodal Texts in EFL. The International Journal of Literacies, 19 (1), 37-46.
Goria, S. & Papadopoulou, M. (2012). Icons versus symbols: investigating preschoolers' cartographic design. Meta-carto-semiotics. Journal for Theoretical Cartography, 5, 1-18. Διαθέσιμο στον ιστότοπο:. http://meta-carto-semiotics.org/index.php?page=current-vol5
Manoli, P. & Papadopoulou, M. (2012). Graphic Organizers as a Reading Strategy: Research Findings and Issues. Creative Education, 3 (3), 348-356. Διαθέσιμο στον ιστότοπο: http://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?paperID=19813
Manoli, P. & Papadopoulou, M. (2012). Reading strategies versus reading skills: Two faces of the same coin. Procedia-Social and Behavioral Sciences Journal, 46, 817-821.
Papadopoulou, M., Gana, E., Androulakis, G., Mogli, M., Poimenidou, M. & Andritsou, A. (2014). Incorporating learners' needs into the curriculum: teaching Greek as L2 to immigrant parents with children in compulsory education. In J. Aguilar, C. Brudermann, & M. Leclère (eds.). Complexité, diversité et spécificité : Pratiques didactiques en contexte. (pp. 196-205). Version électronique disponible sur<halshs-01099170

Παγκουρέλια, Ε., & Παπαδοπούλου, Μ. (2016). Επιχειρηματολογικές πρακτικές πολυτροπικών κειμένων: Δεξιότητες αποκωδικοποίησης και ερμηνευτικές προσπάθειες έφηβων μαθητών. Γλωσσολογία, 24.

Νταλούκα, Ε. & Παπαδοπούλου, Μ. (2014). Πρώιμες αντιλήψεις παιδιών προσχολικής ηλικίας για την αναγνωσιμότητα των κειμένων με βάση τυπογραφικούς δείκτες. HYΦEN: βήμα για την τυπογραφία, Χ (16), 61-76.
Παπαδοπούλου, Μ. (2015). ‘Επι-μένοντας ελληνικά’: Ο σχεδιασμός ενός εκπαιδευτικού υλικού για τη διδασκαλία/μάθηση της ελληνικής γλώσσας από μετανάστες/-τριες.  Στο Γ. Ανδρουλάκης (επιμέλεια). Γλωσσική Παιδεία: 35 Μελέτες αφιερωμένες στον καθηγητή Ναπολέοντα Μήτση (σσ. 344- 355).  Αθήνα: Gutenberg.
Παγκουρέλια, Ε. & Παπαδοπούλου, Μ. (2014). Χρησιμότητα και αποτελεσματικότητα συνδυασμού ερευνητικών μεθόδων στην ιδεολογική ανάλυση σχολικών εγχειριδίων: Μεθοδολογία και Πρακτικές. Στο Μ. Πουρκός, (Εισαγωγή & επιμέλεια). Δυνατότητες και Όρια της Μείξης των Μεθοδολογιών στην Κοινωνική και Εκπαιδευτική Έρευνα: Διευρύνοντας τις Προοπτικές στον Ερευνητικό Σχεδιασμό, Μέρος V. Κεφάλαιο 18. Αθήνα: Ίων. 
Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, A., Αποστολίδου Β,. Ιορδανίδου, Α., Καραντζόλα, Ε., Κοσεγιάν, Χ., Μητσιάκη, Μ., Παπαδοπούλου, Μ., Φλιάτουρας, Α., Χατζησαββίδης, Σ., Χοντολίδου, Ε. (2015). Οι καινοτομίες του νέου Προγράμματος Σπουδών για τη Γλώσσα στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Στο Μελέτες για την ελληνική γλώσσα, 35 (σσ. 67-69). Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών (Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη) ΑΠΘ
Παγκουρέλια, Ε., & Παπαδοπούλου, Μ. (2015). Πτυχές της τροπικότητας στον επιχειρηματολογικό λόγο. Πόσο συνειδητά επιχειρηματολογούν οι μαθητές; In G. Kotzoglou, K. Nikolou, E. Karantzola, K. Frantzi, I. Galantomos, M. Georgalidou, V. Kourti-Kazoullis, Ch. Papadopoulou, E. Vlachou (Eds.), 11th International Conference on Greek Linguistics (Rhodes, 26-29 September 2013) Selected Papers / Πρακτικά (pp. 1263-1274).  Ρόδος: Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Παγκουρέλια, Ε. & Παπαδοπούλου, Μ. (2012). «Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα;» Η παρουσία της αφήγησης και της περιγραφής σε μαθητικά γραπτά επιχειρηματολογίας. Στο Ζ. Gavriilidou, A. Eftymiou, E. Thomadaki & P. Kampakis-Vougiouklis (eds). Selected papers of the 10th ICGL. (pp.1038-1046). Komotini/Greece: Democritus University of Thrace.
Χατζηγεωργίου, Ε. & Παπαδοπούλου, Μ. (2012). Η συμβολή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην αλλαγή στάσεων εκπαιδευτικών για το γραπτό λόγο στο νηπιαγωγείο. Ερευνώντας τον κόσμο του παιδιού, 11β.
Χρηστίδου, B.,   Δημητρίου, Α., Παπαδοπούλου, Μ., Γραμμένος, Σ., & Μπάρκας, Ν. (2015). «Μικροί ερευνητές ήχου»: ένα εκπαιδευτικό σενάριο για την ευαισθητοποίηση στις συνέπειες του θορύβου.  Στο Χ. Σκουμπουρδή & Μ. Σκουμιός (εκδ.). Πρακτικά του 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή ‘Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού υλικού στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες’, (σσ. 452-472).  Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Ρόδος, 17 & 18 Οκτωβρίου 2014).
Μπάρκας, Ν., Δημητρίου, Α., Χρηστίδου, Β. & Παπαδοπούλου, Μ. (2014). Πρόγραμμα ΕΥΑΙΣΘΟ: η αναπλαισίωση εννοιών της ακουστικής με στόχο την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού για παιδιά. Στο Πρακτικά του 7ου Πανελληνίου Συνεδρίου «Ακουστική 2014» (Θεσσαλονίκη, 20-21/10/2014) (σσ.278-284). Ελληνική Ακουστική Εταιρεία & Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης .
Μόγλη, Μ. & Παπαδοπούλου, Μ. (2012). “Μιλάνε τα ελληνικά φαρσί;” Στάσεις Αφγανών μεταναστών απέναντι στην ελληνική γλώσσα και η ένταξή τους στην ελληνική κοινωνία. Στο Πρακτικά του 15ου Διεθνούς Συνεδρίου "Διαπολιτισμικότητα, Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Οικονομική Κρίση και τα Ελληνικά ως Ξένη Γλώσσα", Διοργάνωση: Κέντρο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Πατρών, Πάτρα 23-25 Νοεμβρίου 2012
Χατζηγεωργίου, E., Παπαδοπούλου, M. & Κακανά, Δ. (2012). Η αξιολόγηση μιας ψηφιακής πλατφόρμας για τον γραμματισμό: οι απόψεις των εκπαιδευτικών. Στο Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση - Πρακτικά του 8ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή Βόλος: Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας & ΕΤΠΕ.
Κουτσουσίμου-Τσίνογλου, Β. & Παπαδοπούλου, Μ. (2011). Πολυτροπικά παλίμψηστα και στρατηγικές πρόσληψης λόγου. Στο Μ. Πουρκός & Ε. Κατσαρού (επιμ.). Βίωμα, μεταφορά και πολυτροπικότητα: Εφαρμογές στην επικοινωνία, την εκπαίδευση, τη μάθηση και τη γνώση, (σσ. 349-364). Θεσσαλονίκη: Νησίδες
Καρασαββίδης,Η., Θεοδωρακάκου, Μ., (2011) Πτυχές σχεδιασμού, ανάπτυξης και αξιοποίησης ενός ψηφιακού Βίντεο στα πλαίσια της προσχολικής εκπαίδευσης. Στο Μ.,Πουρκός & Ε., Κατσαρού (επιμ.). Βίωμα ,μεταφορά και πολυτροπικότητα: Εφαρμογές στην επικοινωνία, την εκπαίδευση, τη μάθηση και τη γνώση. Θεσσαλονίκη: Νησίδες
Γκόρια, Σ. & Παπαδοπούλου, Μ. (2011). Πολυτροπικά κείμενα στο νηπιαγωγείο: Η περίπτωση των χαρτών. Στο Μ. Πουρκός & Ε. Κατσαρού (επιμ.). Βίωμα, μεταφορά και πολυτροπικότητα: Εφαρμογές στην επικοινωνία, την εκπαίδευση, τη μάθηση και τη γνώση, (σσ.445- 466). Θεσσαλονίκη: Νησίδες.
Τσαβέ, Π. & Παπαδοπούλου, Μ. (2010). Βελτίωση του λεξιλογίου παιδιών Γυμνασίου μέσα από μια γλωσσική παρέμβαση στο πλαίσιο ενός προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Φιλόλογος, 142, 642-655
Παγκουρέλια, E. & Παπαδοπούλου, M. (2010). Η ιδεολογική ταυτότητα των εγχειριδίων γλωσσικής αγωγής: η περίπτωση της Γ΄ Δημοτικού. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 50, 140-153
Papadopoulou, M. (2010). Literacy and Multiliteracies in Early Childhood Education: some comments on the Greek Curriculum. In M. Paramithiotou & C. Angelaki (eds.). Proceedings of the European Regional Conference of OMEP “Current Issues in Preschool Education in Europe: Shaping the Future”, (pp. 416-423). Syros Island: OMEP.
Επιτρόπου, Μ., Παγκουρέλια, Ε., Παπαδοπούλου, Μ. (2010). Ο ελληνικός εμφύλιος: ένα διαθεματικό σενάριο. Στο Α. Τζιμογιάννης (επιμ.), Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση - Πρακτικά Εργασιών 7ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή, Τόμος ΙΙ (σσ. 477-483). Κόρινθος: Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Διαθέσιμο στο: http://www.etpe.gr/files/proceedings/26/1286268350_109.pdf
Παπαδοπούλου, Μ., Κούκα, Α., Ποιμενίδου, Μ. (2010). Προσεγγίζοντας το νόημα σε εξώφυλλα παιδικών βιβλίων: Μία έρευνα με παιδιά 4-7 ετών. Στο Π. Παπούλια-Τζελέπη, & Α. Φτερνιάτη (επιμ.), Γραφή και Γραφές στον 21ο αιώνα: Η πρόκληση για την εκπαίδευση, (σσ. 91-108). Πάτρα: ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Πατρών & Ελληνική Εταιρεία Γλώσσας και Γραμματισμού
Ποιμενίδου, Μ. & Παπαδοπούλου, Μ. (2010 ). Η συμβολή των επεξηγήσεων σε δραστηριότητες Φυσικών Επιστημών στο Νηπιαγωγείο. Στο Κ. Πλακίτση (Επιμ.), Επιστήμη και Κοινωνία: Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση - 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο (σσ. 76-83). Ιωάννινα: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Γκόρια, Σ. & Παπαδοπούλου, Μ. (2010). Οι χάρτες ως εργαλεία πλοήγησης στο χώρο από παιδιά προσχολικής ηλικίας. Στο Κ. Πλακίτση (Επιμ.), Επιστήμη και Κοινωνία: Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση - 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο (σσ. 9-16). Ιωάννινα: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.